نوار نقاله ثابت

نوار نقاله ثابت

در مورد عملکرد نوار نقاله ثابت می توان گفت: طراحی و ساخت دستگاه های نوار نقاله را می توان با توجه به نیاز مصرف کننده و با ابعاد و مشخصات مورد نظر وی انجام داد.
نوار نقاله ها در دو نوع نوار نقاله ثابت و نوار نقاله بارگیری یا متحرک طراحی و ساخته می شوند. تنوع متریال مورد استفاده در ساخت شاسی های دستگاه های نوار نقاله بسیار زیاد می باشد.
براساس نیاز و داده های طراحی و همچنین پس از انجام محاسبات مهندسی ساخت شاسی ها به سه شکل صورت می پذیرد.
• شاسی های ناودانی و تیرآهن
• شاسی های پروفیلی
• نوع سوم شاسی های لوله ای

کاربرد و موارد استفاده نوارنقاله

دستگاه های نوار نقاله و به خصوص دستگاه نوار‌نقاله ثابت کارکردهای گسترده ای در صنایع گوناگون و در سر تا سر جهان دارند.
دلیل استقبال بیشتر مصرف کنندگان از این دستگاه انتقال نسبت به سایر تجهیزات انتقال مواد خصوصا مواد فله ای، مزایای بسیار زیاد آنها می باشد.
مهم ترین ویژگی نوار نقاله ثابت توانایی آن برای انتقال مواد فله ای در اندازه گوناگون و از مقادیر کم تا زیاد و قابلیت کنترل این طیف گسترده از مواد می باشد.
به عنوان مثال برای بارگیری مواد بسیار ریزی همچون سیمان پرتلند در ترمینال ها تا حمل و انتقال مواد بزرگ توده ای شکلی همچون زغال سنگ می توان از نوار نقاله ای و نوار نقاله ای ثابت استفاده کرد.

افزایش ظرفیت نوار نقاله ثابت

در طراحی دستگاه های نوار نقاله ای ثابت می توان شیوه ای به کار گرفت که این دستگاه ها بتوانند مقدار ظرفیت را در هر عملیاتی کنترل نمایند.
در نوعی از نوار نقاله هایی که در تخلیه کشتی ها به کار گرفته می شود، ظرفیت مورد نظر می بایست به طور معمول حداکثر تا 10000 تن در ساعت باشد.
طراحی نوار نقاله تسمه ای می تواند به گونه ای صورت پذیرد که به منظور عملیات های دسته ای و یا برای جابجایی مقدار کمی از مواد در بین فرآیندهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
طراحی نوار نقاله ای تسمه ای می تواند بصورت افقی یا روی یک شیب یا ترکیبی از هر دو برای انتقال مواد صورت پذیرد.
به طور معمول از یک نقاله تسمه ای به منظور انتقال مواد در فاصله مشخص و به صورت افقی، سپس برای بالا بردن این مواد از نوار تسمه ای به صورت مایل و پس از آن دوباره به شکل افقی استفاده می گردد.

مزایای استفاده از این دستگاه ها

 

می توان نوار تسمه ای در دستگاه های نوار نقاله ثابت را با توجه به وضعیت قرارگیری آنها و زاویه نصبشان، بر اساس طیف اندازه ای دانه بندی آن ها و ویژگی های فیزیکی این مواد مانند مقدار وزن مخصوص آنها، اندازه و سایز قطعات و یا رطوبت آن ها تغییر داد.
در نوار نقاله ثابت برای حالت افقی نوار و یا با یک شیب ملایم از تسمه های ساده و یا تمه های معمولی استفاده می شود.
اما در نقاله هایی که نوار هایشان شیب های تند تر و بزرگتری دارند باید از تسمه های آجدار استفاده شود.
آج ها بر روی تسمه های آجدار معمولا U شکل و یا V شکل هستند و چیزی در حدود 4 اینچ تا 8 اینچ ارتفاع دارند.

ویژگی های نوار نقاله ثابت

دستگاه های نوار نقاله ثابت همانگونه که اسمشان بر می آید، برای انتقال دادن مواد و مصالح باید در یک مکان ثابت شوند و دیگر جابجا نگردند.
همچنین ارتفاع این دستگاه های انتقال نیز باید ثابت گردد. این دستگاه ها را می توان بر اساس شکل ظاهری نوارهای هر کدام و یا نوع کاربردشان طبقه بندی نمود.
می توان بر اساس جنس نوارهایشان انها را تقسیم بندی نمود. آنها بر اساس کاربردهای گوناگون قابل ساخت می باشند.
طول و عرض های متفاوت نوارهای تسمه ای می تواند کارکرد این دستگاه های صنعتی را تغییر دهد.
عملکرد نوار نقاله ثابت به نوع و ابعاد کارخانه ای که قرار است در آنجا مستقر شود بستگی دارد. همچنین بر اساس نوع کاری که باید انجام دهد و نوع کالایی که باید جابجا گردد متغیر است.

سایر ویژگی های فنی دستگاه نقاله ثابت

• این دستگاه ها دارای عمر طولانی هستند. تا سال های زیادی می توان از آنها استفاده کرد.
• میزان خرابی و نیاز این دستگاه ها به تعویض قطعات بسیار اندک است.
• نگهداری از آنها به راحتی امکان پذیر است.
• در صورت چرخدار ساختن آنها، می توان از آن بعنوان یک دستگاه نوار نقاله متحرک استفاده کرد.
• دارای قیمت پایینی بوده و به اصطلاح ارزان می باشند.
• استفاده از آنها در صنایع گوناگون باعث سرعت گرفتن عملیات های گوناگون شده و بر میزان تولید اثر گذار می باشد. همچنین مقدار تولید را نیز افزایش می دهد.
• وجود این دستگاه ها در هر قسمت به روند کلی کارها کمک می کند. اما برای حفظ استحکام دستگاه و جلوگیری از خرابی آن باید به طور مداوم آن را روغن کاری کرد.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمبنه نوار نقاله و سایر تجهیزات فرآوری موادمعدنی با کارشناسان ما در شرکت کیمیا ماشین البرز در ارتباط باشید